fredag 8 maj 2009

Låt grodorna hoppa... eller paddorna

Då var det dags för ett nytt mönster från en ny designer. Denna gången är det några söta paddor som man faktiskt även kan virka som grodor. Jag har bara ett litet problem och det är vad stolparna som man virkar i tårna respektive i vårtorna heter på svenska. Jag har inte kommit på något bra svenskt namn på dem mer än "sammantagna stolpar" men antagligen heter de inte så. Har någon ett tips tar jag gärna emot dem. Jag lägger även ut en beskrivning på dem under Tips.

Här kommer i alla fall paddmönstret från Brigitte.

Padda


Som underbara små gåvor till Halloween är dessa små paddor mycket lätta att göra! Enligt Wikipedia är “skillnader mellan grodor och paddor betydelselösa” (tycker jag verkligen inte, övers. anm) så ni kan kalla dessa små raringar vad ni vill!

Du behöver:

• < 10 g grönt garn (till ca stickor 4,5)
• < 5 g vitt garn ( ca DK), jag använde bambugarn
• 10 mm säkerhetsögon
• En skön 3.5 mm virknål, lite stoppning och nål och tråd.



Huvud överdel x 1
varv 1: Gör en magisk ring i grönt garn med 8 fm eller lägg upp 2 lm och virka sedan 8 fm i andra lm från nålen.
varv 2: Öka 8 m jämnt fördelat – 2 fm i varje fm. [16 m]
varv 3: Öka 4 m jämnt fördelat – (3 fm, 2 fm i nästa fm). [20 m]
varv 4: Öka 6 m jämnt fördelat – (2 fm, 2 fm i nästa fm). [26 m]
varv 5: Öka 6 m jämnt fördelat – (3 fm, 2 hst i nästa fm). [32 m]
varv 6: Virka utan ökningar.

Kropp x 1
varv 1: Gör en magisk ring i vitt garn med 8 fm eller lägg upp 2 lm och virka sedan 8 fm i andra lm från nålen.
varv 2: Öka 8 m jämnt fördelat – 2 fm i varje fm. [16 m]
varv 3: Öka 4 m jämnt fördelat – (3 fm, 2 fm i nästa fm). [20 m]
varv 4: Öka 6 m jämnt fördelat – (2 fm, 2 fm i nästa fm). [26 m]
varv 5: Öka 6 m jämnt fördelat – (3 fm, 2 hst i nästa fm). [32 m]
varv 6-11: Virka utan ökningar

Ben x 2
varv 1: Gör en magisk ring i grönt garn med 8 fm eller lägg upp 2 lm och virka sedan 8 fm i andra lm från nålen.
varv 2: Öka 8 m jämnt fördelat – 2 fm i varje fm. [16 m]
varv 3: Öka 4 m jämnt fördelat – (3 fm, 2 fm i nästa fm). [20 m]
varv 4: Virka utan ökningar.
Instället för att klippa av garnet, lägg upp 4 lm, gör sedan en 5-dubbel sammantagen stolpe för att bilda en tå, upprepa två gånger och börja på samma ställe.

Montering
Fäst ögonen. Sy fast kroppen vid huvudets överdel och stoppa.
Sy fast benen vid kroppen som på bilden (eller kika på Brigittes blogg, bara klicka på länken och leta upp pdf-filen.)
Knip ihop huvudet och kroppen för att skapa en mun och sy ihop.
För vårtor gör sammantagna stolpar i kedja som du syr fast på ryggen.

Lycka till med paddorna!

3 kommentarer:

  1. Jag får verkligen inte ihop den här! Hur menar du med "Sy fast kroppen vid huvudets överdel"?
    Min groda ser ut som någon slags R2D2 från Starwars.. Har dubbel- och trippelkollast mönstret, jag har gjort precis som det står. Det måste vara vid monteringen det blir fel! Kroppen ser ju stor ut, inte alls som på bilderna.. Hur ska man göra??

    SvaraRadera
  2. "5 dubbel sammantagen stolpe" är antagligen en 5 popcorn maska, 5pop dvs. 5 halvstolpar på nålen som man drar tråden genom alla så det blir en liten klump. svårt att förklara utan bild.

    SvaraRadera
  3. Christina: Ja, så var det då det där med ord :-). Egentligen finns inte popcornmaska i de svenska beskrivningarna. Det är en engelsk benämning på en maska som under senare år har tagits in till Sverige. Fast man genomför den ju som du beskriver det.
    Sara: OJ, OJ, OJ!!! Jag har helt missat din kommentar. Ursäkta!!! Hoppas du kommer hit och ser mitt svar. Nu är det mer än 1 år sedan jag gjorde min groda/padda men jag tror inte det var några problem. Antalet m ska ju vara det samma till både huvudet och kroppen. Huvudet blir ju som ett "lock" på kroppen och sedan syr man till munnen. Tja, de liknar ju kanske R2D2 lite :-). Skriv ett nytt inlägg med din mailadress så får du min sedan så kan du skicka mig en bild på hur det ser ut.
    Virkliga hälsningar!

    SvaraRadera