torsdag 14 maj 2009

Virkskola, del 1, luftmaska, maskbåge och omslag

När man gick i skolan på min tid, si sådär en 1850 (skämt å sido, på 1970-80-talen), fick man lära sig att virka i åk 4. På den tiden hade man ganska strikta läroplaner att följa (bra enligt min mening) medan man numera som lärare får lägga tyngdpunkten i sin undervisning på det som man anser eleverna har mest nytta av i framtiden.
Detta medför att många kanske inte är så intresserade av att lära sig virka när man går i skolan men NU… När virkning plötsligt är inne och man ser alla dessa söta amigurumier… Då kanske man förbannar både sig själv och slöjdläraren att man inte lärde sig att virka ordentligt.
Därför tänkte jag nu att en virkskola kanske skulle vara på sin plats. Är man duktig på engelska kan man gå in på Lion Brands hemsida och där finns även bra bilder på hur man gör de olika maskorna.
Annars kan man försöka sig på min lilla virkskola här. Jag hoppas att det ska gå bra att lära sig att virka även med min hjälp. Det allra bästa är att lära sig av någon annan som redan kan.Jag rekommenderar att man gör en provlapp först så att man lär sig hur maskorna ser ut innan man sätter igång med ett projekt.
Jag blandar också rikiga ord med förkortningarna så att man även lär sig dem. Det behöver man sedan när man ska läsa beskrivningarna.
Sist men inte minst: ”Det man lärt sig med sina händer glömmer man aldrig.”

Luftmaska – lm
Luftmaskan är den enklaste maskan att virka.
Man börjar med att göra en ögla på garnet. Stick ner virknålen i öglan och dra igenom garnet. Maskan är klar. Gör man flera lm ser det ut som en kedja av maskor. När jag beskriver de andra maskorna utgår jag ifrån att man har lagt upp ett antal lm redan. Till en provlapp är ca 25 lm lagom.

Maskbåge – mb
Tittar man närmare på luftmaskan ser man att det blir som en båge som sitter fast i nästa lm. Dessa bågar kallas maskbågar. Ibland ska man virka i den främre (den närmast dig) och ibland den bakre (den längst ifrån dig). Allra oftast ska man virka i båda men det kan vara bra att känna till uttrycket.

Omslag – omsl
Det låter kanske märkvärdigare än vad det är men du snor garnet ett varv om nålen.

Fortsättning följer i del 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar