fredag 19 februari 2010

Heja Sverige!

Det börjar bli hög tid att heja på våra idrottsmän och kvinnor. När jag kikade på Arminas Kittyfigurer hittade jag en Independence Day Kitty. Gör man om den lite så kan det bli en fin svensk Kitty som hejar på våra idrottare. Man får ändra om lite i färgerna bara så den blir svensk men jag har även behållt hur man lägger in färgerna om man gör en amerikansk Kitty. Eftersom jag fick idén idag har jag inte själv virkat någon Kitty så därför följer originalbilden med.

NationsKitty


Jag hoppas du gillar detta mönstret.

Material:
(Lion Brand Pound of Love - White Caron Simply Soft – Red
Caron Simply Soft – Berry Blue ) Välj blå-gula garn om du vill att det ska bli en svensk Kitty.
Virknål 3.75- 4.00 mm
Rosa och svart broderigarn
Polyester Fiberfyllning
2 - 9mm säkerhetsögon
Trubbig broderinål
Tandpetarflagga
12 mm glitterpompom – 1 blå och 1gul
Snabbtorkande lim

Förkortningar:
fm = fast maska
lm = lm
v = varv
m = maska/maskor
2 fm tills = virka 2 fasta maskor tillsammans (minskning)
* = upprepa m från * till *

Obs:
Detta mönster virkas i fortlöpande varv. Avsluta inte varven eller vänd. Använd en maskmarkör för att markera början på varven. Figuren är inte barnsäker.

Huvud:
Lägg med vitt garn upp 2 lm.
v 1: 5 fm i andra lm från nålen = 5 fm
v 2: 2 fm i varje fm = 10 fm
v 3: *1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm* = 15 fm
v 4: *1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm* = 20 fm
v 5: *1 fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm* = 25 fm
v 6: *1 fm i nästa 4 fm, 2 fm i nästa fm* = 30 fm
v 7-12: 1 fm i varje fm.v 13: *1 fm i nästa 4 fm, 2 fm tills = 25 fm
v 14: *1 fm i nästa 3 fm, 2 fm tills* = 20 fm
v 15: *1 fm i nästa 2 fm, 2 fm tills* = 15 fm
Ta av garnet och lämna en lång ände till monteringen. Fäst säkerhetsögonen och stoppa huvudet fast. Sy igen öppningen.

Kropp:
Lägg med gult garn upp 2 lm (rött garn om du gör en amerikansk).
v 1: 5 fm i andra lm från nålen = 5 fm
v 2: 2 fm i varje fm = 10 fm
v 3: *1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm* = 15 fm
v 4: *1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm* = 20 fm
v 5: *1 fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm* = 25 fm
Gör du en amerikansk Kitty, byt till vitt garn.
v 6-7: Byt till blått garn. (Här får du bestämma själv var du vill byta.)1 fm i varje fm.
v 8-11: 1 fm i varje fm. Gör du en amerikansk Kitty byter du till blått garn på v 11.
v 12: *1 fm i nästa 3 fm, 2 fm tills* = 20 fm
v 13: *1 fm i nästa 2 fm, 2 fm tills* = 15 fm
Ta av garnet och lämna en lång ände till monteringen. Stoppa fast. Sy igen öppningen (detta kommer att vara botten). Platta till botten så att Kitty kan stå.

Armar: (gör 2)
Lägg upp 2 lm med vitt garn.
v 1: 5 fm i andra lm från nålen = 5 fm
v 2-9 fm i varje fm.
Ta av garnet och lämna en lång ände till monteringen. Stoppa inte.

Ben: (gör 2)
Lägg upp 2 lm med vitt garn.
v 1: 5 fm i andra lm från nålen = 5 fm
v 2-5 fm i varje fm.
Ta av garnet och lämna en lång ände till monteringen. Stoppa inte.

Öron: (gör 2)
Lägg med vitt garn upp 2 lm.
v 1: 5 fm i andra lm från kroken= 5 fm
v 2: 2 fm i varje fm = 10 fm
v 3: fm varvet ut = 10 fm
Avsluta, lämna en lång ände till monteringen. Stoppa inte. Vik på mitten.
Rosett:
Lägg med blått eller gult garn upp 6 lm (rött garn till amerikansk Kitty).
v 1: 5 fm i andra lm från kroken, 1 lm och vänd.
v 2-5: fm i varje maska, 1 lm, vänd.
Avsluta och lämna en lång tråd att sy med.

Forma rosetten:
1. Fäst den korta garnändan (där du började med lm) i mitten;
2. Fäst den långa garnändan i mitten;
3. Kläm ihop rosetten på mitten och vira den långa änden runt rosetten flera gånger (4 eller 5 gånger);
4. Trä igenom den trubbiga nålen och fäst genom att sy runt virade delen. Fäst noga.
Montering:
1. Sy fast huvudet på kroppen.
2. Sy fast armarna precis under huvudet.
3. Sy fast benen.
4. Sy fast rosetten vid ena örat.
5. Sy morrhår med svart broderigarn.
6. Sy en nos med rosa broderigarn.
7. Limma pompombollarna vid det andra örat och låt torka.
8. Sätt fast flaggan i ena handen med en droppe lim.

Din nationsKitty är klar!
Dockan är ca 10 cm hög.
Happy Crocheting!
Då är det bara att hoppas att Kitty kan föra lite tur med sig. Även ni som bor i något av våra grannländer kan ha lite nytta av mönstret.

Virkliga hälsningar!

12 kommentarer:

  1. Å så söt!
    Det får defenitivt bli en svensk kitty nu.
    Jag har precis börjat virka & har hittat så många fina mönster hos Dig!
    Tack för att Du översätter dem!
    Kram!!
    Ida H

    SvaraRadera
  2. Vilken liten sötnos! Tack så mycket! Håller med tidigare kommentar och tackar dig för dina översättningar!

    Har en liten tävling på min blogg för att fira lite =) Kika gärna in och var med! Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej hej!

    En riktig guldgruve blogg du har här :) Vet du hur jag kan få tag i svenskt Sackboy mönster? Du vet en sån figur från spelet Little Big Planet?

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Har en award till dig http://ulrikashobby-plats.blogspot.com/2010/03/sunshine-blog-award.html

    SvaraRadera
  5. Tittut! Precis som Ulrika ovan så finns det en award till dig att hämta på min blogg :)

    http://pysselstund.blogspot.com/

    SvaraRadera
  6. Oh, vad roligt det här ser ut. Jag var med i förra virk-o-stickvågen på 70:talet. Det kliar ofta i fingrarna, men ingen vill ha stickade tröjor längre. Nu ska jag prova på detta.

    SvaraRadera
  7. Du har något att hämta på min blogg!
    :-))

    SvaraRadera
  8. Du har ännu en award att hämta på min blogg!

    SvaraRadera
  9. Du har även hos nåt att hämta =o)

    SvaraRadera
  10. Hej! Jag har precis fått upp ögonen för amigurumis och är såå glad att jag hittade till din blogg! Har upptäckt att det kan vara rätt svårt att hitta gratismönster på svenska och som nybörjare känner jag inte att jag vill lägga ut pengar på att köpa. Därför är det kul och verkligen uppskattat att det finns människor som du som tar sig tid att översätta mönster och dela med sig av dem här. Jag har redan virkat ett par stycken på din blogg, blev precis klar med ett litet spöke som jag faktiskt blev ganska nöjd med :) Kommer definitivt titta in här igen och ska nu ge mig på att virka en av dinahundvalpar!

    SvaraRadera
  11. Hej Lollo!

    Jag sitter och går igenom min blogg som jag har försummat lite den senaste månaden. Jag har ingen som helst aning om var man hittar en svensk översättning på Sackboy. Det kan finnas en på Arminas blogg. Är det den kan jag försöka översätta den och lägga ut den. Hör gärna av dig igen.

    Virkliga hälsningar!

    SvaraRadera